Sažetak (hrvatski) | Cilj: Analizom postojeće situacije na terenu, prehrambenih navika, stilova života, familijarne anamneze, te rezultatima posebnih ciljanih pregleda koji nisu u programu obveznih mjera, dati ocjenu stanja uhranjenosti učenika šestih razreda osnovne škole i predložiti interventne programe prevencije.
Metode: Istraživanje prehrambenih navika i tjelesne aktivnosti provedeno je 2008. godine u sedam osnovnih škola grada Rijeke, na uzorku od 496 učenika u dobi od 12 godina. Poseban ciljani pregled sastojao se od uzimanja anamneze, familijarne anamneze,
mjerenja visine i težine, određivanja indeksa tjelesne mase, WHR-a, mjerenja kožnog nabora i krvnog tlaka.
Rezultati: Na osnovi objektivnih pokazatelja, centilne distribucije i ITM-a, vidi se da 15,2 % učenika u dobi od 12 godina ima prekomjernu tjelesnu težinu, 3,4 % učenika je na granici pretilosti ili pretilo, dok istovremeno četvrtina ispitivanih učenika misli da je preuhranjena. Gotovo trećina mladih (31 %) u tom vrlo osjetljivom razvojnom razdoblju nikada ne doručkuje, a djevojčice dvostruko češće od dječaka preskaču doručak. Četvrtina ispitivanih
učenika nikada ili samo jednom tjedno ima jednu porciju povrća, a 10 % djece nikada ne jede voće. Mliječne napitke nikada ne konzumira 6 % učenika, dok 11 - 20 % učenika šestih razreda povremeno konzumira alkoholna pića (dva puta tjedno do dva puta mjesečno). Takozvanu brzu hranu svakodnevno ili do četiri puta tjedno konzumira 13 % učenika, dok 63 % učenika to radi jednom tjedno. U proteklih sedam dana 34 % ispitivanih učenika bilo je umjereno tjelesno aktivno najmanje jedan sat dnevno, a gotovo isti broj učenika provede četiri i više sati tijekom radnih dana u tjednu gledajući televiziju i igrajući igrice.
Zaključak: Budući da se korelacija debljine djece i debljine odraslih povećava s odrastanjem, interventne programe primarne prevencije koji podrazumijevaju promociju zdravog načina života, pravilnu i energetski uravnoteženu prehranu, primjerenu tjelesnu aktivnost, reorganizaciju školskih kuhinja i kontrolirani jelovnik potrebno je provoditi upravo u tom vrlo osjetljivom razdoblju odrastanja. Intervencija treba biti pažljiva i odmjerena, budući da se mladi u tom razdoblju sučeljavaju s neracionalnim doživljajem sebe i svoga tijela. |
Sažetak (engleski) | Aim: To analyze the eating habits, lifestyles, family anamnesis, assessing the nutrition status through specially aimed physical - out of schedule examinations, and suggest preventive intervention programs in elementary school students.
Methods: This research was conducted throughout the year 2008. In the 7 elementary schools in the town Rijeka. The sample presents 496 pupils in the age of 12. The examination contained anamnesis, family anamnesis, measuring height and weight, calculating Body Mass Index (BMI), Waist Hip Ratio (WHR), measuring the skin fold and blood pressure.
Results: centile distribution and BMI show that 15,2 % of pupils is overweight and 3,4 % is on the edge of obesity or obese. At the same time, one quarter of pupils think that they are overweight. Almost one third of the young (31 %) in this vulnerable period of development is not having a breakfast, girls more often than boys. One quarter of examinees never or just once a week eats 1 portion
of vegetables and 10 % of children never eat fruit. Dairy drinks were never consumed by 6 % of pupils, while 11 % to 20 % of them sometimes consume alcoholic drinks (twice a month up to twice a week). Fast food is consumed 4 times a week, up to every day 13 % of pupils, while 63 % do so once a week. In the last 7 days more then 34 pupils were physically active at least 1 hour a day. Almost the same number of examinees spends 4 and more hours daily watching TV and playing video or computer games.
Conclusion: There is a correlation of overweight and obesity in childhood and grown up age. Therefore, the programs of primary prevention that include promotion of healthy lifestyle, healthy and energy – balanced nutrition, moderate physical activity, reorganization of school kitchens and controlled menus is important to perform right in that, very vulnerable period of growing up. Intervention should be careful and paced because the young people in that period are coping with irrational experience of themselves and their bodies. |