Abstract (croatian) | Priručnik s prikazima slučajeva iz Medicinske genetike obavezna je literatura za istoimeni kolegij koji se
održava na petoj godini integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija Medicina na
Medicinskom fakultetu u Rijeci. Osnovni su ciljevi priručnika i pripadajuće nastave omogućiti stjecanje
temeljnih znanja i vještina za cjelovit pristup pacijentu s genetičkom bolešću ili poremećajem, odnosno
povišenim rizikom za njih.
Ovaj priručnik nastao je kao odgovor na nekoliko činjeničnih stanja u području medicinske genetike u
svijetu. Prije svega, osnovna vizija i ideja za čitav kolegij bila je da cjelokupno gradivo, uključujući
predavanja, seminare i vježbe, bude u potpunosti izneseno u obliku prikaza slučajeva s ciljem simulacije
stvarnog oblika djelovanja u kliničkoj praksi. Takav je oblik koncepta nastave ne samo izuzetno bitan već i
neophodan za buduće liječnike, posebice na višim godinama studija. Nažalost, u postojećoj literaturi
trenutno nema sličnih nastavnih priručnika koji bi to omogućili. Nadalje, cjelokupno gradivo kroz sve oblike
nastave na kolegiju osmišljeno je u obliku problemski orijentirane nastave i iskustvenog učenja te je zbog
toga također bilo potrebno prilagoditi zadatke za ovakav način poučavanja. U priručniku se nalaze brojni
zadaci za savladavanje različitih razina znanja (kognitivna domena), vještina (psihomotorna domena) i
vrijednosti i stavova (afektivna domena). Zadaci omogućavaju timski ili samostalni rad, vođenu
argumentiranu raspravu i istraživanje rješenja problema, što osim postavljenih ishoda učenja za kolegij,
omogućava razvijanje i općih kompetencija, poput znanja i vještina za praksu te osjećaj samostalnosti i
uvažavanja kolega. Naposljetku, s obzirom na to da je medicinska genetika jedna od najbrže razvijajućih
medicinskih specijalizacija, pa većina gradiva u udžbenicima zastarijeva već prilikom izdavanja, ovaj
priručnik omogućava brzu prilagodbu i nadopunjavanje najnovijim spoznajama kroz jednostavne promjene
sadržaja.
Nastavnici polaznike tijekom nastave cijelo vrijeme strukturirano vode kroz priručnik na predavanjima,
seminarima i vježbama. Svako poglavlje koncipirano je kroz pet osnovnih sastavnica: (1) priče o
pacijentima (slučajevi), koje su uvijek smještene u sivim okvirima, (2) pitanja kao vođeni put do ispravnog
rješenja za pacijenta, (3) primjeri nalaza, (4) tekst o važnosti učenja prikazane bolesti i medicinskog
stanja i (5) kratki teorijski sažeci o spominjanim bolestima i medicinskim stanjima i/ili algoritmi za
dijagnostiku. Primjeri genetičkih bolesti i poremećaja koji su prikazani u priručniku isključivo su oni s
kojima se liječnici najčešće susreću po završenom studiju. Većina primjera naši su vlastiti primjeri iz
kardiogenetike, neurogenetike, onkogenetike, pedijatrijske genetike, ginekologije i drugih specijalizacija.
Tijekom kolegija Medicinska genetika poseban je naglasak stavljen na razvijanje afektivne domene, jer je
ključno da, osim navedenih specifi čnih znanja i vještina, budući liječnici razviju osviještenost za
multidimenzionalnost genetičkih bolesti i poremećaja. Oni ne obuhvaćaju samo staničnu razinu u pacijentu,
već se odražavaju i na sve ostale, više aspekte njegova života, kao i one njegove obitelji krvnih srodnika, ali
i obitelji koju tijekom života stvara ostavljajući potomstvo. Genetika prožima sve grane medicine, ali i
ljudskosti, od strukture i funkcije jezgrine ili mitohondrijske DNA, jedne stanice, tkiva, integriranih organa,
sve do psihološke nadgradnje čovjekovog organizma. Kao takva, medicinska genetika spada u najsloženije
medicinske specijalizacije, jer zahtijeva integraciju svih znanja o strukturiranju i funkcioniranju ljudskog tijela
i duha. Stoga je osnovni pokretač ovog kolegija i priručnika – čovjek; sve počinje od pacijenta, jer se liječnik
najprije susreće s osobom, a ne njezinim molekularnim ustrojem.
Urednica
Doc. dr. sc. Nina Pereza, dr. med. |